Edukacja Montessori
Koncepcja pedagogiczna Marii Montessori zakłada holistyczne spojrzenie na wszystkie aspekty rozwoju dziecka: fizyczne, intelektualne, emocjonalne, społeczne i moralne. Maria Montessori wierzyła, że każdy z tych obszarów jest ze sobą powiązany i wzajemnie na siebie oddziałuje.
Rozwój fizyczny: W naszych klasach dzieci mają możliwość wyboru czasu i miejsca pracy. Mogą swobodnie poruszać się po sali, zaspokajając tym swoją potrzebę ruchu. W sali znajduje się kącik do gimnastyki, z którego każdy uczeń może skorzystać w ciągu pracy.
Rozwój intelektualny: Materiały edukacyjne w metodzie Montessori zostały specjalnie opracowane, aby zaspokoić dziecięcą ciekawość świata. Nasze dzieci eksperymentują, sprawdzają, ćwiczą, aktywnie zdobywają wiedzę. Bogaty materiał Montessori pobudza ich kreatywność, logiczne myślenie, uczy stawiać pytania i szukać odpowiedzi.
Rozwój emocjonalny: Każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie. Również na poziomie emocjonalnym. Ciągle interakcje ze starszymi i młodszymi kolegami są okazją do poznawania swoich granic, uczenia się o granicach innych i wyrażania siebie. Bliskie relacje, atmosfera wzajemnego zaufania i szacunku dają poczucie bezpieczeństwa, dodają odwagi i pewności siebie.
Rozwój społeczny: Praca w grupach różnowiekowych jest okazją do wielu interakcji społecznych, uczenia się dialogu, negocjacji, współpracy, proszenia i udzielania pomocy. Dzieci są dla siebie inspiracją, motywują się nawzajem. A przy tym, uczą się budować pozytywne relacje.
Rozwój moralny: Możliwość dokonywania wyborów, decyzyjność, prawo do własnego zdania- to wartości, dzięki, którym nasi uczniowie będą wzrastać na refleksyjnych i uważnych dorosłych. Uczą się odpowiedzialności za swoje działania, samooceny oraz szacunku wobec innych i otaczającego środowiska.
Maria Tekla Artemisia Montessori
włoska lekarka, twórczyni systemu wychowania dzieci
zw. metodą Montessori.
Najważniejsze komponenty filozofii Montessori:
1.
Odpowiednio przygotowane otoczenie, które stymuluje, rozwija logiczne myślenie, inspiruje do odkrywania świata i pozwala zrozumieć reguły, jakie nim rządzą;
2.
Materiał Montessori, który zachęca do pracy, jest estetyczny i ma wbudowaną samokontrolę;
3.
Nauczyciel- towarzysz, który udziela pomocy dziecku, gdy jest ona niezbędna. Nie narzuca swojego zdania i nie zabiera odpowiedzialności za dziecko. Jest gotów słuchać i zrozumieć perspektywę dziecka, a jednocześnie wprowadza granice i struktury, które pomagają w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad i obowiązków.
4.
Wolny wybór, który daje dzieciom poczucie sprawstwa i wpływu na ich proces edukacji.
5.
Wewnętrzna motywacja, którą dziecko buduje dzięki samodzielnym wyborom, braku kar i nagród i nabywania umiejętności samooceny.
„Sławni Montessorianie”
Znani absolwenci Montessori:
- Larry Page i Sergey Brin -współzałożyciele Google.com
- Jeff Bezos
- Jimmy Wales
- Gabriel Garcia Marquez
- Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis
- Wydawca, pierwsza dama (John F. Kennedy)
- Anna Frank
- Friedensreich Hundertwasser
Z edukacji Montessori korzystali również książę William, I Harry.
Wszystkie te osoby łączy wyjątkowa edukacja Montessori, która, jak to określili twórcy Google, dała im przestrzeń na zadawanie pytań, bycie dociekliwymi i możliwości poszukiwania niestandardowych rozwiązań.